Christel en Stijn in Zambia!

Zambia, see you in 10 days!

Nog 6 maanden... nog 5 weken... nog maar 9 dagen voor vertrek!! Alhoewel we nog niet eens naar Zambia zijn vertrokken, voelt het voor mij alsof ik al een hele reis heb afgelegd. Keuzes maken over landen en projecten, de voordeligste vliegtickets zoeken, vaccinaties regelen en laten zetten en alle nodige reisspullen bij elkaar zoeken. Gelukkig zijn ook deze dingen onderdeel van de prachtige, onvergetelijke reis die ik samen met mijn vriend Stijn zal gaan maken.

Het begon eind 2014/begin 2015. Ik liep stage bij Travel Active op de marketingafdeling en hoewel het vrij logisch is, kon ik mijn jaloerse gevoelens op een gegeven moment niet langer voor me houden. Ik sprak met bloggers, jong en oud, die zich over de hele wereld bevonden: een au pair avontuur in Amerika, op een high school in Italië, stedentripjes in Europa, tussen het Wildlife in Zimbabwe, een taalcursus in Australië en vrijwilligerswerk in allerlei delen van de wereld. Eind 2011 ben ik al zelf al voor een aantal maanden naar Málaga geweest voor het volgen van een Spaanse taalcursus, maar nu wilde ik meer. Deze zomer zou ik een verre reis maken met Stijn, maar waar hoe wanneer en wat wisten we nog niet precies. Voor stage was ik veel bezig met schrijven over de verschillende soorten reizen die mogelijk zijn via Travel Active en op een dag wist ik het ineens: ik wil vrijwilligerswerk doen! Een combinatie van reizen, mijn bijdrage leveren aan mensen die het minder hebben dan ik, een andere cultuur ontdekken, een nieuw land bezoeken en mezelf verder ontwikkelen als persoon.

Dezelfde dag nog vertelde ik mijn idee aan Stijn en tot mijn verbazing was hij ook meteen enthousiast. Yes! Het gaat dus echt gebeuren!

De weken die volgden spraken we veel met Travel Active, boekten we onze vliegtickets naar Zambia en regelden we een afspraak voor het laten zetten van vaccinaties. We wisten zelf al dat we het liefst naar Afrika wilden gaan, welke land het zou worden was nog even wikken en wegen. Uiteindelijk wisten we het: Zambia! Van 14 juli tot 13 augustus zullen we vrijwlligerswerk doen op de Malota school in Livingstone. Een school die haar bestaan voornamelijk te danken heeft aan lokale vrijwilligers en waar hulp van buitenaf zeer welkom is. Om de cultuur van zo dichtbij mogelijk mee te kunnen maken besloten we om tijdens deze 4 weken te logeren bij een echt Afrikaans gastgezin. Spannend! Vragen spelen door ons hoofd: hoe ziet het gezin eruit? Hoe wonen ze? Hoe zal het ons, maar ook het gezin bevallen? Vooral belangrijk is om er open minded in te gaan, open te staan voor de mensen en de cultuur en niet al te veel verwachtingen te hebben. We laten het allemaal lekker op ons afkomen.

Naast de benodigdheden voor onszelf, dachten we ook na over wat we de gemeenschap van Livingstone willen bieden. Willen we speelgoed meenemen van huis? Zoeken we sponsors? We hebben er voor gekozen om geen materialen van thuis uit mee te nemen. Tijdens de vrijwilligers voorbereidingstraining van Muses in Amsterdam is ons duidelijk geworden dat het beter is om in Zambia zelf te kijken waar behoefte aan is en het dan ook ter plekke aan te schaffen. Hiermee stimuleer je de Afrikaanse economie en tevens scheelt dit wat kilo's in onze backpack. Wel hebben we besloten een sponsorbrief te sturen naar familie en vrienden. Dit puur voor het ontvangen van kleine gelddonaties.

Ik zie dat ik weer in mijn oude patroon val. Ik kan uren tikken op mijn toetsenbord waarbij ik soms vergeet dat lange verhalen snel saai worden. Er is nog een hele boel dat ik zou willen vertellen, maar laat ik dat sparen voor een volgende blog!

Morgen gaan we in ieder geval de laatste spullen kopen (denk aan DEET, pleisters en paracetamol) en dan zijn we echt bijna helemaal klaar om het vliegtuig in te stappen. Over een week horen jullie meer van ons!

Liefs Christel en Stijn

We can't choose
where we come from,
but we can choose
where we go from there.

Reacties

Reacties

Maike

He Christel, oh wat leuk om te lezen. Ik ga je volgen hoor. Heel veel plezier.

Christel

Wat leuk Maike!! Dankje

Jill

Ik ook :-) super leuk! Heel veel plezier samen!!

Christel

Bedankt Jillie, leuk! :)

mam

fijne intro Christel, spannend maar vooral een grote uitdaging. Dit moet een reis worden om noooooit te vergeten. Hopelijk kun je samen met Stijn een steentje bijdragen aan een paarextra zonnestraaltjes voor de schoolkinderen.

Adje

Hey little writer, ik kan nu al niet wachten op je mooie verhaaltjes.

P.S. Kom heel terug (safari enz haha)

Mat

We wachten af.........:-)

Mathijs & Monique

Leuk verhaal, zijn heel erg benieuwd! Wij wensen jullie een goede reis, ontzettend veel plezier als vrijwilligers en geniet van Zambia! Stijn en Christel veel succes :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active