Christel en Stijn in Zambia!

Doel voor donaties

Hoi! Via deze blog willen we jullie even een kleine update geven over het doel van ons donatiegeld.

Maandag zijn we langs Rabeccah en Kennedy gegaan om onze gedachten over Malota te delen. Ten eerste verteld over het geval met het uniform en ten tweede over de manier waarop er met spullen wordt omgegaan (bijv: de kinderen vragen om de paar minuten om een nieuw potlood, verstoppen de anderen in hun tas en breken de punten ook 10x per uur. Vanuit de leraren worden hiervoor ook niet echt regels opgesteld waardoor het voor ons vrijwilligers lastig is om hier wel streng in te zijn). We hebben ze dus ook verteld dat we het donatiegeld niet aan de Malota school willen besteden gezien er al veel donaties naar toe gaan en het kopen van nieuwe potloden volgens ons weinig zin heeft. Dit vonden ze prima, zolang we er maar mee deden wat voor ons goed voelde.
Diezelfde avond hebben we ons idee thuis aan onze gastmoeder verteld, het idee over het helpen van het gezin dat hier ook in dezelfde tuin woont. Ze was erg verrast en ontzettend dankbaar. We hebben toen samen ook al een beetje besproken hoe we konden helpen, maar dinsdagavondhebben we met ons vieren (de moeder van het gezin, Musola en wij 2) samen gezeten om het aan haar te vertellen. Aangezien de moeder geen Engels spreekt, werd alles vertaald.
Hoe het er nu voor staat is er een aantal dingen waarmee we het gezin kunnen helpen. Ten eerste is het belangrijk dat de 2 jongens naar deze goede school kunnen blijven gaan, maar vanwege het minimale en onzekere inkomen van de moeder is dit lastig. Vandaar dat we het openstaand bedrag van dit jaar en het schoolgeld van de 2 jongens van volgend jaar zullen betalen. Ook zullen we voor alle 3de kinderen een nieuw schooluniform kopen, want de uniformen van de jongens zijn helemaal versleten en het meisje heeft er geen. Dit schoolgeld en de uniformen zullen we morgen op hun school regelen, samen met Musola. Ook zullen we voor de kinderen jerseys voor over het uniform kopen, sokken en stevige schoenen. Die hebben ze nu eigenlijk niet echt.
Vervolgens hebben we besproken wat er in hun huis nog nodig is. Nog een heleboel als je het mij vraagt, maar de belangrijkste dingen in ieder geval. Ze moet nu iedere dag op kolen koken (slecht 1 klein stelletje dat ze dus steeds moet aansteken) en vandaar dat een 2pits gasstel goed van pas zou komen. Verder heeft ze slechts 1 pan en zou een pannenset een goede aankoop zijn, net als borden die er niet zijn.
Met het bedrag dat over blijft willen we haar helpen in het starten van haar eigen 'marktje'. Mais inkopen op een boerderij en vervolgens verkopen op een soort groothandel. Hiernaast blijft ze dan poetsen in Musola's huis. Zo hebben we het althans begrepen, en hiervoor is wat startkapitaal nodig.
Wat ook leuk is trouwens is dat we afgesproken hebben via Musola in contact te blijven nadat we weer thuis zijn. Dus zo we krijgen we bijvoorbeeld rapporten toegestuurd over hoe de jongens het op school doen en hoe het gezin het verder maakt. De moeder was ons erg dankbaar, bedankte ons in haar moedertaal meerdere malen.
Naar ons idee is dit een ontzettend goed doel voor alle donaties die we van jullie gekregen hebben. Hopelijk denken jullie er ook zo over! Morgen dus naar hun school en de rest van de spullen zullen we komende weken als het goed is ook samen gaan kopen.
We zullen jullie binnenkort verder op de hoogte brengen van de uiteindelijke dingen die gekocht/gedaan zijn met de donaties. In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie bijdrage :).
Liefs Stijn en Christel

Guus

Ha,

Ik denk heel goed besteed.

Gr Pap.

mams

Volgens mij hebben jullie een erg goede keuze gemaakt.
Weet je zeker dat het bij een gezin goed terecht komt, die het echt nodig hebben
dikke x en have

Mathijs & Monique

Hartstikke goed plan om dit gezin op deze manier te helpen, gelukkig dat jullie zelf gezien hebben dat het donatie geld beter besteed kon worden! Leuke verhalen om te lezen trouwens, ben iedere keer weer benieuwd naar het volgende! Veel plezier nog en heel veel groetjes uit Sluis!

Jac en Marlene

fijn te horen dat jullie een goed doel hebben gevonden om het geld aan te besteden. Geniet nog van jullie reis!
Gr Jac en Marlene

Carin

Hartstikke goed plan om dit gezin te steunen. Nu de inkopen samen doen en kan die mevrouw nog lekker voor jullie koken! Groetjes en geniet nog van jullie verblijf in Zambia. Veel succes met jullie safari. Xx mam

Nadine

Hey Christel en Stijn,

Super goed initiatief, ik weet zeker dat ze er heel blij mee zijn en jullie op deze manier echt wel iets voor ze kunnen betekenen! Leuk om via jullie blog op de hoogte te blijven. Veel succes en plezier nog de komende tijd!

xxx Nadine

Mattie

Top !

Kevin - Travel Active

Hoi Christel en Stijn,

Wat een mooi goed doel! Op deze manier kunnen de kids naar school blijven gaan.

Fijn weekend en we spreken jullie zodra jullie terug zijn.

Groetjes van alle Travel Active collega's!

Egbert

Keep on the good work! Leuk om jullie verhalen te lezen en gave foto's zeg.. veel plezier en succes nog!

annemie

Een spannend avontuur wat jullie daar meemaken.ik kombinnekort graag naar het verhaal van jullie luisteren en nog veel plezier

Geert en Angelique

Goed idee om dit gezin te helpen,lijkt me beter dan de donatie aan de school te geven